Н якои шофьори са искрено щастливи, когато при движение по инерция с включена предавка видят нулев разход на гориво на бордовия компютър. Но пък съвсем резонно възниква въпросът дали това наистина е възможна: при дълго спускане оборотомерът показва 3000 об/мин, но борд компютъра продължава да показва нула. Възможно ли е това?
Отговорът е „Не“, водачът решава да изключи от скорост и да продължи спускането на празен ход, при който разходът определено е минимален. Но не и нула. Какво всъщност се случва и кога потреблението се оказва по-малко? И как да шофиране по-правилно?
Контролният електронен блок (ECU), въз основа на връзката между заявката за въртящ момент и моментните условия на шофиране във всеки конкретен период от време, използва един или друг предварително зададен режим. Един от тези режими е изключването на връзката между трансмисия и двигателя и точно този режим се използва при движение по инерция в момент, когато борд компютърът може да покаже нулев разход на бензин. При движение на неутрална предавка, т.е. в режим на празен ход, който се различава от режима на изключване на двигателя, но в този случай бор компютъра не показва нулева консумация. Това означава ли, че колата е по-икономична при изключване на двигателя?
При движение по инерция на скорост има нулево подаване на гориво, но двигателят все още работи и гори бензин. Защо тогава компютърът показва нула?
Всъщност в режим на използване на моторна спирачка параметрите на подаването на гориво са близки до тези на празен ход. При някои автомобили пресичането на двата режима има толкова много общо, че когато двигателят спре, борд компютърът превключва единиците за показване на моментния разход на гориво от l/100km на l/h - в литри на час вместо в литри на сто километра. И цифрите за l/h на празен ход и при движение по инерция ще бъдат много близки.
Между другото, често можете да се сблъскате с обратната картина: ако ускорите и превключите на неутрална предавка, моментният разход в литри на сто километра също ще се покаже като нула. Но всъщност няма да е нула в нито един от тези случаи.
Всъщност реалната консумация ще варира приблизително в диапазона от 0,5-0,9 л/ч, в зависимост от дизайна на двигателя и консумацията на периферни устройства под формата на климатик, музика, отопление, вакуумна помпа и други устройства, които изискват поне малко енергия.
И така, да обобщим накратко: в режим на ползване на моторна спирачка няма нулев разход. Всъщност винаги го има и е близо до разхода на празен ход.
Изключване от скорост или на предавка?
Във всеки случай няма да можете да спестите забележимо, като превключите на неутрална предавка или, обратно, като намалявате скоростта с помощта на двигателя. Така че нека оставим въпроса за спестяванията настрана и да преминем към друг аспект – безопасността.
Шофирането на неутрална предавка или с натиснат съединител е шофиране на неуправляемо превозно средство. Много хора забравят, че газта е също толкова необходима за шофиране на кола, колкото и воланът, а в неутрално положение това управление просто не съществува. И е опасно. В случай на автомобил със задно задвижване, ползването на моторна спирачка позволява да избегнете плъзгане на задния мост или помага да излезете от него, ако току-що е започнало, и за това трябва да шофирате с включена предавка. При предно предаване излизането от състояние на превъртане на колелата винаги е придружено с добавяне на газ и разбира се, без включена предавка това също не работи.
При дълги спускания моторната спирачка прегряването на спирачните накладки и дисковете, а ако спирачната течност е твърде стара, предотвратява и кипенето й. Да караш надолу в планината на неутрална и да държиш колата само със спирачки е меко казано рисковано. И не мислете, че ако спирачките се държат добре, те ще ви позволят да стигнете до края на спускането със сто процента гаранция. Това не е вярно и ако прегреят може да ги загубите. Навикът да спускате наклон на неутрална предавка е един от лошите навици, от които трябва да се отървете.
Въпреки че в режим на спиране чрез моторната спирачка действителният разход на гориво не е нулев, не бива да се мисли, че при 3000 об/мин на коляновия вал двигателят ще засмуче повече бензин, отколкото ако работи на неутрална предавка - той конструктивно не е способен на такива неща.